PROGRAMA EDUCACIÓ VIÀRIA





OFICIAL 90, Javier Belenguer

OFICIAL 107, Cornelio Peñarroja

AGENTE 110, Raquel Bernús

AGENTE 126, Ximo Amiguet






descargar en pdf


1. Introducció

Aquest projecte va a intentar ser una revolució dels continguts impartits aquests anys en les passades edicions de les Campanyes d'Educació Viària a la Vall d'Uixó, amb la pretensió de fer realitat i experimentar la posada en pràctica el disseny d'activitats d'aprenentatge i que portarà com a fil conductor del mateix el pla municipal STARS. Aquest projecte ens permetrà, sota el prisma de l'aprenentatge significatiu, dissenyar l'activitat fonamentada des d'un punt de vista científic: analitzant les necessitats que se'ns presenten, dissenyant el projecte d'implantació, aplicant el seu desenvolupament i avaluar els resultats. Cal assenyalar que, el contingut de l'activitat al costat del tractament transversal de les TIC, a través de l'ús d'aquests mateixos recursos didàctics, proposa motivar el canvi d'un concepte significatiu i quotidià per als aprenents. 



Les activitats es propagaran a través d'un canvi molt significatiu lloc que fins ara el grup d'agents dedicat a l'educació vial basaven les seves pràctiques en un tipus d'ensenyament relativament instructiu, aquesta pràctica a l'aula propiciarà el canvi a través d'unes instruccions més col·laboratives, constructives i significatives, a més amb l'ús de les TIC. 



La campanya, però, tindrà una temàtica que enguany monopolitzarà la campanya: el projecte STARS. D’aquesta manera “el carrer” serà el tema protagonista, incidint en la seua seguretat i motivant el seu ús a peu i en bici. 

El nostre projecte compta amb la presentació d'un mapa conceptual que ens permet situar els elements que actuen en l'activitat i poder veure d'un cop d'ull els objectius que es plantegen aconseguir i totes les capacitats que els alumnes adquireixen a través de les TIC. 

L'avaluació longitudinal i observacional ens permetrà observar si hem aconseguit complir amb els objectius previstos i si, d'altra banda, hem pogut propiciar el canvi conceptual que en aquest cas es concreta que els alumnes utilitzen bé el pas de vianants, arriben fins al col·legi amb els cinturons cordats i utilitzant correctament el cinturó de seguretat, si baixen correctament dels vehicles quan arriben a l'escola, i si, en la sortida del centre escolar que es produeix en 6o saben actuar com a correctes vianants i identifiquen els senyals de tràfic. 

2. Recursos humans i didàctics 

A continuació es detallen els agents personals que conformaran el procés d'aprenentatge, aixina com els recursos materials. 

Agent 110, experta en educació vial infantil i reciclada tots els anys en cursos nacionals d'educació vial. 

Agent 126, expert en educació vial, llicenciat en Psicologia i Psicopedagogia. 

Oficial 107, expert en educació vial i disseny de parcs d'educació vial. 

Oficial 090, expert en educació vial i en el desenvolupament d'activitats relacionades amb la bicicleta i motivació del seu ús en els nens, amés, membre del consell municipal STARS. 

Projector de l’escola.

Pissarra digital multivtàctil.

Ordinador dels propis agents. 

Ordinadors individuals per a cada alumne de l'aula d'informàtica. 

Internet. 

Suport digital: Material digital de la DGT, power points creats pels agents, vídeos de youtube, bloc creat per a 6é de primària. 

Parc d'educació viària. 

Bicicletes pròpies dels alumnes. 

Bicicletes municipals. 

Docents: Agents de policia local de La Vall d'Uixó: 

Aprenents: Alumnes dels centres escolars d'infantil i primària de la Vall d ́Uixó, que tindran edats compreses entre els 3 i 12 anys. 

*Tecnologia mediadora: 

3. Fonamentació teòrica del projecte basada en l'aprenentatge significatiu 

Podem dir que el lema de l'activitat ja representa un component significatiu i atractiu per a l'alumne, ja que "kit Stars de supervivència" està molt relacionat amb les connotacions de vida (tothom vol, desitja viure) i amb el d'aventura (a la majoria dels nens els agraden les aventures) A això cal sumar que ells viuen aquesta aventura o han veure-la com a tal perquè tots els dia han de viure l'aventura de sortir i desplaçar pels carrers amb tots els perills que els amenacen. Perquè els alumnes poden entendre que diàriament estan vivint aquesta aventura, els agents de policia intentaran que es nodreixin del major nombre d'eines, de manera que: els arribi la informació i formació bàsica, els oferiran eines perquè ells mateixos amplien els seus coneixements, desenvoluparan actituds positives que afavoreixin una tendència a voler prendre decisions que els ajudin a percebre el perill i a sentir-se més segurs, despertaran l'interès i la motivació per sentir-se col·laboradors i agents capaços de percebre i modificar el seu propi entorn per ajustar-ho a les necessitats dels vianants . Totes aquestes metes i, sota la perspectiva d'una societat tecnològica i bolcada amb la seguretat i la sostenibilitat, es duran a terme amb l'ús dels mitjans i suports comentats més amunt que els ajudaran a més, amb aquestes activitats, a desenvolupar destreses i possibilitats d'aprenentatge basades en les noves tecnologies i la instrumentació reial que els permetrà adaptar-se a les circumstàncies del carrer de manera segura.

4. Context de l'activitat 

L'activitat es desenvolupa en diferents llocs en funció de les necessitats però sempre buscant que l'experiència sigui el més real possible en l'entorn circumdant i problemàtic que és el carrer: 

* L'aula: a través d'activitats dels nens analitzaran la importància de les normes i s'anticiparan als perills del carrer. 

* Al carrer: els alumnes podran analitzar, ja amb una perspectiva més profunda, el seu entorn com a realitat canviant en la qual poden identificar perills i proposar millores per a la seguretat viària. 

* Al parc d'educació viària (si tenim): on podran realitzar un role playing com a conductors, vianants i policies, per observar els diferents punts de vista de tots els actors viaris.

5. Característiques dels aprenents 

Els alumnes objecte d'aprenentatge tenen les característiques pròpies de la seva edat, és a dir de 3 a 12 anys, de manera que les activitats preparades se centren en cada nivell intel·lectual segons el curs, infantil 3 anys, infantil 4 anys, infantil 5 anys i 1o, 2o, 3o, 4o, 5o i 6o de primària . D'existir nens amb necessitats especials es realitzaran les pertinents adaptacions de manera que dos agents estaran a l'aula perquè un d'ells pugui oferir una especial atenció.

6. Competències bàsiques 

Adquirir la seguretat i habilitats per moure’s per carrer d’un manera adequada, segura i tranquil·la. 

Formar en normes i senyals relacionats amb l'educació viària. 

Desenvolupar actituds positives que afavoreixin el compliment d'aquestes normes i senyals. 

Capacitar per identificar perills en les vies. 

Inculcar un sentiment de respecte per la vida dels altres i apreciar la pròpia. 

Aprendre a conviure i a capacitar per modificar l'entorn per fer- ho més segur. 

Identificar les institucions com a part de les seves vides, capaces d'escoltar i respondre a les seves demandes. 

Despertar l'interès i l'ús per les noves tecnologies. 

Desenvolupar la competència d'aprendre a aprendre, oferint recursos dels quals podran treure més rendiment i facilitin la transformació del seu entorn. 

Aprendre a descobrir i extrapolar la ficció a la realitat. 

Fomentar l'ús de la bicicleta com un mitjà saludable i segur. 

7. Continguts 

Continguts conceptuals: 

Coneixement de l'entorn físic de l'escola: voreres, mobiliari urbà, calçada, senyals verticals i horitzontals... 

Continguts procedimentals: 

Utilitzar la bicicleta i elements de seguretat per analitzar l'entorn. 

Continguts actitudinals: 

Coneixement de les normes i senyals significativament importants per a ells. 

Coneixement del concepte STARS i la seua implicació. 

Coneixement dels elements importants del trànsit: vies, vehicles, senyals, vianants, policies ... 

Role playing al parc d'educació viària i dinàmica portar els xiquets a l’escola. 

Caminar per l’entorn aprenent que es pot fer de manera autònoma i segura. 

Utilització de jocs d'Internet. 

Debatre, opinar sobre vídeos d'Internet. 

Cooperar en la millora de l'entorn. 

Actitud favorable al compliment de les normes i senyals. 

Actitud positiva cap les institucions 

Motivació per detectar els perills de les vies i usar els mitjans per proposar millores 

Respecte per la vida dels altres. 

Autonomia per moure lliurement per la ciutat. 

8. Fonamentació teòrica 

Teoria constructivista: l'aprenentatge pot facilitar, però cada persona reconstrueix la seva pròpia experiència interna. La teoria constructivista impregna diverses dinàmiques i jocs on l'alumne adquirir coneixements de gràcies a la seva pròpia reflexió i participació en els mateixos. Així, veiem fonamentació constructivista en la dinàmiques del cercle dels desitjos, portar els nens al col·legi, la participació o en els propis jocs de suport digital. 

Aprenentatge significatiu: És aquell en el qual els docents creen un entorn d'instrucció en el qual els alumnes entenen el que estan aprenent. L'aprenentatge significatiu és el que condueix a la transferència. Aquest aprenentatge serveix per utilitzar l'après en noves situacions, en un context diferent, de manera que més que memoritzar cal comprendre. Cadascuna de les activitats està pensada en l'aprenentatge significatiu. 

STARS, normativa estatal, europea i projectes locals com el de Madrid. 

"La ciutat dels nens" de *Tonucci: critica la forma en què les ciutats estan estructurades, per tant aconsella que les ciutats siguin estructurades i creades pensant en els nens, en certa mesura "protegits" per la resta de la població. Aquesta reflexió és la que s'intenta plasmar en activitats com el viatge en el coet espacial en 6o de primària o el cercle dels desitjos en 5é de primària on els alumnes podran reflexionar sobre la configuració de les ciutats i analitzar i proposar instruments de millorar per fer les ciutats més segures així com entendre la importància del compliment dels senyals i normes de tràfic. 

DGT. Estadístiques de sinistralitat. Aquestes estadístiques són les que han motivat al cos de la policia local a iniciar des de fa anys les seves campanyes anuals d'educació viària. 

9. Procediments i criteris d'avaluació 

L'avaluació es basarà fonamentalment en l'observació a l'aula del debat i participació dels alumnes. Al parc d'educació viària s'observaran les conductes i la sensibilització posat que aquest es transforma en una vila on ells hauran de mostrar quins són les actituds desenvolupades i l'aprenentatge dels continguts.

 S'avaluaran aspectes concrets com: 

✓ Capacitat per prendre decisions correctes. 

✓ Capacitat de diàleg i cooperació. 

✓ Capacitat per manejar el suport informàtic,

✓ Capacitat per a l'ús de desenvolupar criteris constructius. 

✓ Capacitat per utilitzar la bicicleta.

✓ Capacitat per extrapolar l'après al parc d'educació viària o al 

carrer.

11. Temporalització 

L'activitat d’ Educació Vial es realitzaran a petició dels col·legis de La Vall d’ Uixó i cada sessió durarà 60 minuts excepte 6o que ampliarà a 120 minuts. Tot això en la seva part teòrica, ja que, de comptar amb parc d'educació vial o eixides escolars s'ampliaria en 60 minuts per curs.

12. Avaluació de l'aprenentatge aconseguit

Hem d'indicar que l'avaluació de l'aprenentatge es basa majorment a nivell qualitatiu lloc que no tenim molts tipus d'indicadors i, el que més ens importa, l'índex de sinistralitat, el compliment de les normes i senyals pels alumnes i de la participació a les diferents fases del projecte STARS, que només podrà ser avaluat de manera longitudinal. 

El que sí percebrem amb les noves tècniques participatives és un major diàleg amb els alumnes, una major captació de les seves inquietuds i una major motivació per implicar-se en l'activitat, que deuria repercutir en una presa de decisions encaminades en anar a l’escola o institut de manera autònoma a peu o en bici, eliminant, d'aquesta manera, la probabilitat de dispersió o alienació en les activitats. 

L'activitat al parc d'educació ens servirà per avaluar els coneixements apresos en la resta d'activitats: respecte a les normes i senyals, actituds com a conductor o vianant. Un dels agents avaluarà la conducció i lliurarà permisos de conduir de la policia local si han comès menys de 3 infraccions en el temps de 10 minuts amb la bici. 

En els jocs de suport digital s'avalua si tots els alumnes són capaços d'arribar a la destinació amb els cinc errors màxims previstos i de detectar els 10 errors de comportament al carrer que hi ha a la làmina virtual presentada. 

En les dinàmiques (coet espacial, cercle dels desitjos, portar els nens al col·legi) avaluarem la quantitat i qualitat d'arguments i idees aportades així com el debat suscitat.


13. Avaluació tecnològica del vostre disseny 

Comptarem amb totes les eines TIC que disposi el col·legi i les aportades pels propis agents: ordinadors, pissarres digitals, projector, diferent suport digital com a jocs de la DGT i powerpoints dissenyats pels propis agents. La utilització d'aquestes tecnologies no es basaran exclusivament en l'ús dels propis agents sinó que els propis alumnes han podràn interactuar amb elles: amb la pissarra digital a través del joc del cercle dels desitjos, amb els ordinadors a través de jocs digitals... 

Una de les formes en què canviarà la nostra forma de treballar amb les noves tecnologies és que passarem de ser nosaltres, els agents, els únics usuaris d'elles en les activitats que proposàvem, al fet que siguin ells mateixos els que experimentin amb aquestes. Per exemple en els jocs de suport digital, nosaltres projectàvem el joc a través del projector i els alumnes jugaven a través d'instruccions verbals als agents. En aquesta ocasió seran ells els que jugaran solos en els seus propis ordinadors de l'aula. 

14. Bibliografia 

o Julio Cabero Almenara. Noves tecnologies de la información i la comunicació en l’educació. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. o David Jonassen. TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. o Julio Cabero Almenara. Educació i tecnología fonaments teòrics. 

Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. o David Jonassen. Les TIC i la construcció del coneixement. Barcelona: 

Universitat Oberta de Catalunya. o Francesco Tonucci, La ciudad de los niños. LOSADA, 2009. o DGT:http://aplch.dgt.es/PEVI/contenidos/Externos/recursos_didactic 

os/curriculares/infantil/guia_didactica_cd/dgt.html o Educapeques: http://www.educapeques.com/category/educacion- 

vial/ o Policía Local La Vall d’ Uixó, material educación vial.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada